Nee zeggen
PRAKTISCHE CARRIÈRE TIPS SHE WORKS

De kunst van NEE zeggen

Nee, pfff wat is het een vervelend woord! Zo’n vervelend woord dat velen van ons dit woord niet graag gebruiken. Maak jij je daar ook schuldig aan? Ik in ieder geval wel… En dit is niet goed. Dit zorgt ervoor dat je te vaak over je eigen grenzen gaat. Wat blijkt? Steeds meer millennials (geboren tussen 1980 en 2000) kampen met een burn out. Dit komt mede door onze ‘sky is the limit’’ mentaliteit en dat wij elkaar als maatstaaf voor ons geluk gebruiken. Wij mogen echt niet onder doen aan onze vrienden wanneer het aankomt op werk, wonen en gezin. Daarnaast zijn we bang voor afkeuring. En dus hebben wij de grootste moeite met nee zeggen.

Wij hebben torenhoge eisen aan onszelf en dit maakt dat het woord ‘’nee’’ bijna niet in ons very very uitgebreide woordenboek voorkomt. Ook ik heb af en toe moeite met nee zeggen. Om nee te zeggen tegen een collega die vraagt of ik vandaag nog iets af kan maken. Om een afspraak met vriendinnen af te zeggen omdat ik eigenlijk veel te moe ben. De laatste tijd ben ik hier echter beter in geworden en dit biedt enorm veel rust kan ik je vertellen!

Door vaker nee te zeggen creëer je niet alleen meer rust voor jezelf. Je bent ook duidelijker tegen een ander. En doordat je ook nee kunt zeggen dwing je meer respect af: je bent dan niet meer de eeuwige ja knikker maar iemand die heel goed en overwogen een beslissing maakt. Ook als deze beslissing ‘nee’ is. Je bent tevens iemand die heel goed haar grenzen aan kan geven. Noem het een boss babe! En nee dit betekent niet dat je vanaf nu altijd maar nee moet zeggen. Maar door een aantal praktische tips ten harte te nemen kun je jouw leven een stuk makkelijker maken! Dus boss babe in de dop: lees gauw verder.

1.  ASK YOURSELF SOME QUESTIONS

Voordat jij kiest om ja of nee te zeggen: stel jezelf eerst de volgende vragen.


Is het belangrijk?
Is hetgeen wat van je gevraagd wordt belangrijk? Of zijn er andere zaken van hogere prioriteit? Indien ja, wijs je collega of manager hier op.


Past het in jouw planning?
Heb je wel tijd voor wat er van je gevraagd wordt? Of betekent dit dat je tot vanavond laat aan het werk bent? Indien het laatste, geef dan aan dat je het wel wilt doen maar op een ander moment en geef dan aan wanneer je dit kunt doen.


Is deze taak jouw sterke punt? Of is bijvoorbeeld een collega hier beter in?
Ben jij de juiste persoon aan wie dit gevraagd wordt? Zo werd ik door mijn manager gevraagd om een professioneel doek te designen van 3 bij 4 meter. Ik  kan wel het een en ander met photoshop maar zoiets groots ‘drukklaar’ maken is andere koek. Ik heb aangegeven dat we hiervoor een designer moeten inschakelen omdat ik niet zeker wist of dit me zou lukken. Dan kun je denken dat dit zwak overkomt maar nee. Mijn manager is blij want ik ben duidelijk en ik waarborg de kwaliteit van het eindresultaat.

Kijk ook eens naar de grafiek van Eisenhower. Is iets belangrijk en urgent? Doe het! Is iets niet urgent maar wel belangrijk? Plan het dan in. Is iets urgent maar niet heel belangrijk? Als je het druk hebt kijk dan of je het kunt delegeren. Is het niet urgent en niet belangrijk? Elimineer dan de taak.

Nee zeggen

2. TAKE A LONG LONG TIME TO SAY I DO OR I DO NOT

Wanneer iemand iets aan je vraagt hoef je niet direct te reageren met een ‘ja’ of een ‘nee’. Je mag ook aangeven dat je nog niet goed kunt inschatten of je ergens tijd voor hebt. In dit geval kun je aangeven wanneer je dit wel weet. Bijvoorbeeld: ‘ik kom hier graag na de lunch op terug’.

3. BE HONEST GIRL

Eerlijk zijn! Door eerlijk te zijn laat je de ander snappen waarom je nee zegt. Dit zorgt voor duidelijkheid en begrip en mensen zijn begripvoller dan je denkt! De fout die veel mensen maken is dat ze continue in het hoofd van een ander gaan zitten. En misschien ken je de volgende uitspraak wel ‘assumptions are the mother of all fuck ups’? Dit is echt zo! Het is niet alleen vermoeiend, aannames baseer je op onzekere gedachtes. Je kunt niet voor een ander denken.

In het voorbeeld van het doek designen hierboven: ik heb aangegeven dat ik niet voldoende kennis heb over de technische kant van designen en dat ik om die reden liever een designer in wilde schakelen. Ik zou me kunnen inlezen maar gezien de tijdsdruk voor het evenement (waar het doek voor was) en andere werkzaamheden zou ik dit niet redden. Mijn manager snapte dat en samen kwamen we tot een oplossing.

4. FLIP-THINKING: IF I WAS BEYONCÉ?

Dit is mijn gouden tip! Iets dat ik van mijn vriend Rick heb geleerd. Verplaats jezelf eens in een vriendin. Dat doe je bijvoorbeeld zo: wanneer ik een vriendin afzeg omdat ik de hele week van huis ben geweest en eigenlijk veel te moe ben om te gaan stappen stel ik mezelf die vraag ‘’wat als zij mij nu zou afbellen met die reden?’’ dan zou ik zeggen dat ze lekker op de bank moet neerploffen met een bak ijs en haar rust moet pakken. Wij zijn begripvoller dan je denkt! Daarnaast zijn we heel goed in adviezen geven. Jammer hè, dat je niet van probleem kunt switchen? Dan zou je heel goed weten wat je moet doen!

5. BEN LIEF VOOR JEZELF!

Voor een ander ben je vaak veel liever en heb je compassie maar voor jezelf is dit anders… Je hebt veel hogere verwachtingen van jezelf dan van een ander. Een beetje gek toch? Een beetje gek dat je een ander wel rust gunt maar jezelf constant pusht. Ben lief, ook voor jezelf!

Goed! De kunst van nee zeggen vergt wat oefening. Maar ook jij kunt dit onder de knie krijgen.

De kunst onder de knie? En wil je een stap verder: jouw wildste dromen waarmaken? Lees dan mijn tips voor het waarmaken van dromen.

No Comments

    Leave a Reply